FAGOMRÅDER:
Visuell identitet, Identitetsdesign,Typografi
VERDIORD:
Ungdommelig, Seriøst, Respektabelt
MÅLGRUPPE:
Leseglad ungdom i alderen 13–16 år
PROBLEMSTILLING:
Hvordan skape en visuell identitet for Uprisen som hjelper til med å skape positive møter mellom elever og litteratur, og fremmer leselyst?
VERKTØY:
Adobe Illustrator, Photoshop
OPPGAVEBESKRIVELSE:
Utvikle en ny visuell identitet for Uprisen som appellerer til ungdom 13–16 år og formidler seriøsitet og respekt for ungdomslitteratur.


I skissefasen utforsket jeg fonter og symboler som kunne styrke Uprisens identitet. Jeg testet bold-skrifttyper for å skape et moderne og tydelig uttrykk, og eksperimenterte med bokstavformer og proporsjoner for å gjenspeile ungdommens energi. Symboler som åpen bok og bokhylle ble kombinert med typografi i ulike komposisjoner for å skape en balansert, dynamisk og engasjerende visuell identitet.
Jeg jobbet målrettet for å treffe ungdom mellom 13–16 år med et kjønnsnøytralt og balansert uttrykk. Fontvalget ble en geometrisk sans serif med både seriøsitet og lekenhet. Fargepaletten består av blå, rosa, gul og oransje, støttet av grå og champagne. Etter flere skisser og testing i Illustrator valgte vi å fokusere på typografi fremfor symboler, for å unngå et for bokstavelig uttrykk.